2 grudnia w miejscowości Sztum na terenie ośrodka szkolenia kierowców odbył się panel treningowy formacji SGO z zakresu szturmowania środków komunikacji miejskiej. Po cyklach treningowych realizowanych z użyciem autobusów i autokarów rożnego typu (miejskie, turystyczne) oraz z udziałem m.in. grup rekonstrukcyjnych pododdziałów AT, zrealizowany został program działań praktycznych z pełnym wykorzystaniem środków pozoracji.
Trochę prochu
Trochę dymu
I dużo szkła…przepis na atrakcyjne zajęcia:)
Trening poprzedzony został zaprawą kondycyjno-motoryczną, która miała przygotować do specyficznych warunków działania. Członkowie SGO czekało m.in.:
Bieg przez przeszkody (na ruchomych platformach – naczepy)
Wbieganie po drabinkach i dostawanie się do autobusu przez szyby ewakuacyjne
Sprint w pełnym wyposażeniu
Szybkie przejście na dach z użyciem drabiny
Dwa zespoły realizacyjne z Gdańska trenowały szturmowanie autobusu 3 technikami:
1. skrytą, polegająca na skróceniu odległości zespołu po przez przejazd transportera za którym porusza się zespół szturmowy
Dla zwiększenia efektu zaskoczenia, podejście zespołu poprzedziło użycie zasłony dymnej
Przy tego rodzaju metodzie , w ułamku sekund działania skryte przechodzą w działania dynamiczne
Kluczowy jest jak najszybszy kontakt z celem i dominacja nad pasażerami.
2 drabinową, polegającą na wybiciu szyb bocznych i jednoczesnym dostaniu się kilku zespołów przez okna do pojazdu z użyciem drabin.
Moment krytyczny to krótkie podejście z pozycji rozpoczęcia szturmu do autobusu
Jednoczesne wybicie szyb oraz kilka punktów wejścia dają szturmującym przewagę w postaci zaskoczenia przeciwnika
Rozstawienie AOR przy tej metodzie jest identyczne do techniki „wallflow” stosowanej w CQB.
3 liniową – polegająca na zintegrowanym działaniu dwóch zespołów (ubezpieczenia i szturmującego), które są w stanie przy wykorzystaniu odpowiednich technik przejąć wzdłuż i wszerz strefy pojazdu.
Metoda ta ze względu na stosunkowo szybką adaptację w nieetatowych zespołach realizacyjnych, stosowana jest przez oddziały policyjnych jednostek S.W.A.T.
Optymalny zespół działających w autobusie to 2 ubezpieczających i min. 2 poruszających się wzdłuż siedzeń
Największe ryzyko zastosowania działań liniowych to tzw. „blue on blue” czyli pojawienie się przy AOR zespołu przeszukującego.
Pojazd użyty w treningu przeznaczony był do kasacji, dzięki czemu zespół mógł swobodnie korzystać z autobusu bez obaw o nadmierne zniszczenia. Jedynym odczuwalnym brakiem były usunięte siedziska jednak obniżało to ryzyko pożaru przy intensywnie wykorzystywanej tego dnia pirotechnice (działania cały czas zabezpieczane były przez policyjnego pirotechnika).
Zajęcia realizowane z opcją koniecznego niszczenia mienia, użycia pirotechniki i broni pneumatycznej zaliczają się do drugiego poziomu w trzy stopniowej skali treningów formacji SGO. Pierwszy poziom obejmuje zagadnienia teoretyczne i szlifowanie taktyki na sucho. Drugi poziom uwzględnia użycie środków pozoracji oraz celów statycznych. Trzecie poziom realizowany jest w postaci symulacji PolSim, w którym pozoranci odgrywają rolę zakładników oraz napastników.
„Zespół trenowany jest pod kątem przygotowania do rozwiązania sytuacji przy zastosowaniu dowolnej metody działania. Specyfika sytuacji zakładniczych w środkach komunikacji miejskiej nawet na poziomie symulacji i działań typowo pasjonackich wymaga elastycznego reagowania na warunki i wykorzystania atrybutów stosowanych w CQB: szybkości, zaskoczenia oraz odpowiedniego impetu uderzenia” – Ramirez, dowódca formacja SGO.
Kolejne treningu realizowane będą już w obecnie budowanym Centrum Treningowym SGO w Kolibki Adventure Park, w którym planowana jest regularna realizacja III stopnia treningów na pojazdach komunikacji miejskiej (autobusu, tramwaje) przeznaczonych do kasacji.
Zajęcia obserwowane były przez funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji w Sztumie. Zabezpieczenie pirotechniczne zapewnił policyjny pirotechnik. Sprzęt wywarzeniowy udostępniony przez przez Straż Pożarną.
Formacja SGO pragnie podziękować za udostępnienie obiektu i autobusu do ćwiczeń właścicielowi Ośrodka Szkolenia Kierowców w Sztumie.
Zdjęcia:
www.tabodesign.com