Materiał ma na celu przedstawienie wykazu możliwych zadań taktycznych od wyższego dowództwa, które pojawią się w zarządzeniach przygotowawczych (WARNO) lub rozkazach bojowych (OPORD). Ze względu na przykłady, wykaz będzie pomocny przy opracowywaniu scenariuszy symulacji.
Operacje specjalne mogą mieć charakter niekinetyczny (rozpoznanie, działania niekonwencjonalne), kinetyczny oraz poszukiwawczo-ratowniczy. Rozróżniamy więc ich trzy rodzaje:
I. OPERACJE NIEKINETYCZNE
1. [SR] ROZPOZNANIE SPECJALNE
to zbieranie i analiza informacji. Obejmuje trzy powiązane logicznie ze sobą aktywności: najpierw chcemy poznać teren działania, następwnie aktywność celu, a na koniec wyniki naszego ataku.
[NAI] Rozpoznanie obszaru zainteresowania
Wykonywane jest gdy chcemy pozyskać więcej informacji o obszarze naszej potencjalnej aktywności. Przykładem jest wykonanie analizy terenu OCOKA na podstawie rekonesansu.
[TAI] Rozpoznanie celu
Po rozpoznaniu obszaru wiemy o obecności przeciwnika, kolejnym etapem jest zdobycie o nim informacji. Przykładem może być meldunek o aktywności przeciwnika – SALUTE.
[BDA] Ocena zniszczeń
Dzięki informacji o terenie i aktywności przeciwnika dokonaliśmy nalotu. Ostatnim etapem rozpoznania specjalnego jest ocena uzyskanego atakiem efektu.



2. [UW] OPERACJE NIEKONWENCJONALNE
w uproszczeniu możemy skategoryzować je jako długoterminowe działania doradcze i wspierające dla sił sprzymierzonych. Wspierać możemy zarówno potencjał ofensywny jak i defensywny w formie:
[GW] Operacje partyzanckie
Obejmują szkolenie sił nieregularnych do walki z regularnym wojskiem. Zadaniem jest zwiększenie potencjału bojowego poprzez wydelegowanie kadry szkoleniowej specjalizującej się w walce partyzanckiej.
[COIM] Operacje przeciwpartyzanckie
Obejmują szkolenie sił regularnych lub nieregularnych do walki z siłami powstańczymi. W tym wypadku zwiększany jest potencjał obronny i ofensywny przeciwko inicjatywom partyzanckim.


II. OPERACJE KINETYCZNE
[DA] AKCJE BEZPOŚREDNIE
To fizyczne ataki na cel z wykorzystaniem głównych cech operacji specjalnych, czyli szybkości, zaskoczenia i inicjatywy. W ich zakres wchodzi:
A. ZASADZKA
“nagły, niespodziewany atak na cel”. Zasadzka dotyczy ataku na cel pozostając w ruchu lub czasowo zatrzymany. Będzie to więc najczęściej zasadzka na patrol, konwój lub inne przemieszczające się siły przeciwnika.
B. RAJD
To również “nagłe, niespodziewany atak na cel” jednak w tym wypadku mówimy o ataku na obiekt statyczny. Rajdy możemy podzielić dodatkowo na:
[HR] Operacje odbijania zakładników
Celem jest odbicie przez wyspecjalizowany zespół osób przetrzymywanych przez przeciwnika w budynku, środkach komunikacji (pociągi, samoloty, autobusy) lub izolowanym obszarze.
[HRA] Aresztowanie wysokiego ryzyka
Celem jest zatrzymanie osoby stanowiącej zagrożenie z powodu wyszkolenia, uzbrojenia lub posiadania priorytetowych informacji.
[WCO] Likwidacja składów środków bojowych
Celem jest odnalezienie i zarekwirowanie lub zniszczenie składowanego uzbrojenia przeciwnika. Poszukiwanymi środkami mogą być broń, amunicja, ładunki wybuchowe ale również pieniądze, komputery, dokumenty.
[CT] Kontrterroryzm
Są to działania sił własnych po wystąpieniu wydarzenia o charakterze terrorystycznym (zamachy, porwania, strzelaniny).



III. INNE
[PR] Odzyskiwanie personelu
To sytuacja, w której nieprzeszkolona osoba została uprowadzona i izolowana, a plan ewakuacji nie jest znany. Celem jest wydostanie osoby z obszaru przeciwnika lub przez niego izolowanego. Odzyskiwanie może też być rozszerzone o zabezpieczenie ważnego sprzętu lub materiałów.
[CSAR] Bojowe poszukiwanie i ratowanie personelu
To sytuacja, w której przeszkolony personel znajduje się na wrogim terenie i jego ratowanie odbywa się według wcześniej opracowanego planu ewakuacji [EPA]. Celem jest udzielenie pomocy medycznej osobie oraz ewakuacja z obszaru przeciwnika.


2020/03/DSC1399-150×150.jpg
2020/03/1-44-150×150.jpg
Symulacja PR: odnalezienie ukrytej osoby i dostarczenie jej w określony rejon
Symulacja CSAR: udzielenie pomocy medycznej i ewakuacji osoby w warunkach działania na terenie wroga
Opracował: Ram
Materiały zdjęciowe ze szkoleń SGO autorstwa: Tabodesign, Victoria Argent, Easyshots, Andrzej Sip