Ewakuacja medyczna to transport rannych do punktów opieki medycznej za pomocą pojazdów lądowych lub powietrznych:
- Określenie MEDEVAC stosowane jest, gdy do transportu używane są wojskowe pojazdy medyczne (załogę stanowi personel medyczny),
- Określenie CASEVAC stosowane jest, gdy do ewakuacji rannych wykorzystywane są pojazdy niewojskowe.
http://portal.zs-strzelec.mil.pl/images/stories/Artykuly/medevac/01.jpg
Zgłoszenie MEDEVAC
- Przekazywane drogą radiową,
- Przekazanie informacji jest szybsze, jaśniejsze i dokładniejsze,
- Taki sam format dla ewakuacji drogą powietrzną i lądową,
- Pomaga jednostkom zabezpieczenia medycznego w ustaleniu priorytetów ewakuacji,
- Pomaga w zapewnieniu odpowiedniej ewakuacji rannym i chorym,
- Właściwa klasyfikacja rannych jest niezbędna do tego, by zostali oni ewakuowani według potrzeb – – – Ranni są transportowani jak najszybciej, w zależności od dostępnych środków i realizowanych misji – – Klasyfikowanie do wyższej kategorii: tendencja do klasyfikowania ran lub obrażeń jako cięższe niż w rzeczywistości
Przygotowanie zgłoszenia MEDEVAC
Meldunek MEDEVAG to specjalny 9-liniowy format
- Zamiast typu informacji podawany jest po prostu punkt,
- Stosowany jest kod skrócony,
- Transmisja sekwencyjna (punkt 1, potem punkt 2 itd.),
- Dwa formaty: jeden do działań bojowych, drugi do działań w czasie pokoju.
Punkty od 1 do 5:
- Muszą zostać przekazane przed rozpoczęciem misji ewakuacyjnej,
- Pozostałe punkty powinny być w miarę możliwości przekazane w tym samym czasie, ale mogą być przekazane do ambulansu lub helikoptera, gdy ten będzie już w drodze.
Linia 1: Lokalizacja miejsca podjęcia rannych
http://portal.zs-strzelec.mil.pl/images/stories/Artykuly/medevac/02.jpg
- Za pomocą mapy określ współrzędne (osiem cyfr) miejsca, z którego sanitarka lub śmigłowiec odbiorą rannych,
- Ta informacja pozwoli jednostce koordynującej ewakuację na takie zaplanowanie trasy pojazdu, by mógł on odebrać rannych z kilku miejsc, jeśli jest taka potrzeba i możliwość.
Linia 2: Częstotliwość radiowa, sygnał wywoławczy i sufiks
- Częstotliwość, sygnał wywoławczy oraz sufiks można otrzymać z SOI lub ANCD, lub od operatora radiowego,
- Ta informacja jest niezbędna do tego, by załoga pojazdu medycznego mogła się kontaktować z jednostką zgłaszającą ewakuację. Np. śmigłowiec kontaktuje się, by zweryfikować kolor dymu (przeciwnik może również wykorzystać dym, by wprowadzić załogę śmigłowca w błąd).
Linia 3: Liczba poszkodowanych wg priorytetów
http://portal.zs-strzelec.mil.pl/images/stories/Artykuly/medevac/03.jpg
Sklasyfikuj poszkodowanego lub poszkodowanych na podstawie własnej oceny
- Pilny. Nagły przypadek wymagający jak najszybszej ewakuacji (maksymalnie w ciągu 2h) w celu ratowania życia, kończyny lub wzroku,
- Pilny chirurgiczny. Nagły przypadek wymagający ewakuacji do najbliższej jednostki zaopatrzenia chirurgicznego w ciągu 2h,
- Priorytetowy. Chory lub ranny wymagający szybkiej opieki medycznej, który powinien zostać ewakuowany w ciągu 4h, bo w przeciwnym razie jego stan może pogorszyć się na tyle, że będzie musiał być zaklasyfikowany jako pilny przypadek,
- Rutynowy. Chory lub ranny wymagający ewakuacji, jednakże którego stan raczej znacząco się nie pogorszy. Powinien zostać ewakuowany w ciągu 24h,
- Praktyczny. Osoba ewakuowana z powodów praktycznych a nie z konieczności.
Linia 4: Potrzebny sprzęt specjalistyczny
http://portal.zs-strzelec.mil.pl/images/stories/Artykuly/medevac/04.jpg
- Oceń, czy i jaki sprzęt specjalistyczny będzie musiał znaleźć się w pojeździe medycznym zanim ten rozpocznie swoją misję,
- Sprzęty najczęściej zabierane do śmigłowca to podnośnik, nosze Stokesa, krzesełko ratownicze oraz respirator.
Linia 5: Liczba poszkodowanych wg typu
- Określ liczbę poszkodowanych, którzy będą ewakuowani na noszach oraz tych, którzy są w stanie siedzieć (ambulatoryjnych),
- Informacja jest konieczna do określenia niezbędnej liczby pojazdów ewakuacyjnych,
- Informacja potrzebna do skonfigurowania pojazdów transportujących osoby wymagające ewakuacji.
Linia 6: Bezpieczeństwo miejsca podjęcia
http://portal.zs-strzelec.mil.pl/images/stories/Artykuly/medevac/05.jpg
- Oceń, czy proponowane miejsce podjęcia jest bezpieczne,
- Brak oddziałów przeciwnika w okolicy,
- Możliwość napotkania oddziałów przeciwnika; zachować ostrożność przy zbliżaniu się do okolicy,
- Oddziały przeciwnika w okolicy; zachować ostrożność przy zbliżaniu się,
- Oddziały przeciwnika w okolicy; konieczne wsparcie zbrojne.
Linia 7: Sposób oznakowania miejsca podjęcia
http://portal.zs-strzelec.mil.pl/images/stories/Artykuly/medevac/06.jpg
- Panele,
- Sygnał pirotechniczny,
- Sygnał dymny,
- Sygnalista,
- Pasy z materiału lub spadochronu,
- Gałęzie, drewno, kamienie,
- Lampa sygnałowa, latarka, światła pojazdu,
- Otwarty ogień.
Linia 8: Narodowość i status rannych
http://portal.zs-strzelec.mil.pl/images/stories/Artykuly/medevac/07.jpg
- Nie ma konieczności określania liczby rannych w każdej kategorii,
- Informacja ta pomaga jednostce koordynującej ewakuację określić, które punkty opieki medycznej powinny przyjąć rannych oraz czy będą potrzebni strażnicy.
Kategorie:
- Żołnierze armii USA,
- Amerykańscy cywile,
- Żołnierze innych armii,
- Cywile z innych krajów,
- Jeńcy wojenni (enemy prisoners of war – EPW).
Linia 9: Skażenie w wyniku użycia broni ABC
- Oceń, czy istnieje skażenie chemiczne, biologiczne i/lub radiologiczne w zależności od sytuacji bojowej,
- Jeśli nie ma skażenia, informacja z tego punktu nie jest przekazywana.
Komunikaty słowne (prowords)
“ROGER” – twoja ostatnia transmisja jest zadowalająca
“WILCO” – zrozumiałem
“WAIT” – czekaj (muszę przerwać na kilka sekund)
“SAY AGAIN” – powtórz
“CORRECTION” – poprawka
“OVER” – koniec przekazu
Alfabet fonetyczny i liczby
http://portal.zs-strzelec.mil.pl/images/stories/Artykuly/medevac/08.jpg
Zasady postępowania w przypadku transmisji radiowej
Zabronione praktyki:
- Łamanie ciszy radiowej,
- Prywatne rozmowy między operatorami,
- Transmisja w sieci bez zezwolenia,
- Nadmierne strojenie i testowanie,
- Transmisja osobistego sygnału / imienia / nazwiska operatora,
- Używanie zwykłego języka bez zezwolenia,
- Używanie niezatwierdzonych komunikatów słownych (prowords),
- Używanie bluźnierstw, przekleństw lub wyrażeń obscenicznych.
Transmisja
- Nadaj komunikat: „MAM ZGŁOSZENIE MEDEVAC. OVER”,
- Poczekaj 1-3 sekundy na odpowiedź operatora,
- Przekaż całe zgłoszenie MEDEVAC, punkt po punkcie, używając liter i liczb z alfabetu fonetycznego,
- Po przekazaniu zgłoszenia nadaj „OVER” i czekaj na potwierdzenie.
Przykładowe zgłoszenie MEDEVAC:
– Goose, this is Maverick, over
– Maverick, this is Goose, send over
– This is Maverick, request MEDEVAC, over
– Roger Maverick, send your request, over
– Line One – LZ Jaybird 86750055
– Line Two-HF 231.45, UHF-114.1 Maverick
– Line Three- 2A, 3C
– Line Four-A
– Line Five-2L, 3A
– Line Six-P
– Line Seven-C
– Line Eight- A
– Line Nine- All Clear
– How Copy my last, Over
– Roger Maverick, solid copy, stand-by for inbound MEDEVAC plan – over – Maverick standing-by, over
Opracowanie:
sekc. ZS Wojciech BIELECKI
JS 2010 Lublin
Źródło:
http://portal.zs-strzelec.mil.pl/index.php/artykuly/szkolenie/832-medevac