Materiał ma na celu przedstawienie podstawowych formacji podczas marszu w terenie otwartym oraz SOP dla wybranych sytuacji taktycznych.
Przy planowaniu, przyjęty szyk marszowy określany jest zwykle w CONOPS lub 5W. Dowódca przy wyborze szyków i ugrupowań marszowych powinien uwzględniać 3 czynniki: bezpieczeństwo lub szybkość oraz dowodzenie. Szybkie poruszanie nie będzie bezpieczne oraz łatwe w dowodzeniu, wolne przemieszczanie jest prostsze w dowodzeniu ale trwa dłużej. Odległość między osobami i sekcjami określana jest przed dowódcę na podstawie analizy METT-T.
SOP powinny określać jakie szyki będą wykorzystywane w trakcie postoju czy reakcji na kontakt.
SZYKI MARSZOWE
KLIN
Optymalna formacja ofensywna, zapewniająca dobre pokrycie AOR i manewrowanie (łatwe zejście do linii w przypadku kontaktu z dowolnej strony). Klin może być rozwinięty po równo na stronę (na schemacie przykład niżej) lub ze stroną dominującą (na schemacie przykład wyżej).
Zastosowanie:
Poruszanie na otwartej przestrzeni w sekcji
Podejście do budynku
KOLUMNA/PODWÓJNA KOLUMNA
Szybka formacja marszowa o nieoptymalnym pokryciu AOR. Zalecane jest lekkie rozejście na kryte sektory, aby nie poruszać się jeden za drugim (chyba że decyzja TL jest inna). W przypadku ataku drogowego nie należy absolutnie rozbijać się na dwie kolumny (ryzyko ognia krzyżowego).
Zastosowanie:
Poruszanie drogami
Poruszanie w strefie względnie bezpiecznej
ESZELON
Formacja ofensywna do zastosowania w sile drużyny. Silne skupienie AOR na jednej stronie. Eszelon może być podzielony na dwa zespoły (schemat po prawej stronie).
Zastosowanie:
Poruszanie na otwartej przestrzeni
Poruszanie ze znanym prawdopodobnym kierunkiem ataku
DIAMENT
Formacja defensywna i możliwa modyfikacja formacji klin z zabezpieczeniem przed okrążeniem. W sile drużyny, możliwa jako formacja postojowa (obrona okrężna).
Zastosowanie:
Poruszanie na otwartej przestrzeni
Postój
LINIA
Podstawowa formacja ofensywna, skupiająca AOR na froncie i umożliwiająca szybkie natarcie zespołami lub sekcją. Podatna na ataki z flanki.
Zastosowanie
Standardowe natarcie na przeciwnika
Przeszukanie obszaru po kontakcie (SSE)
PRZEGRUPOWANIE
KLIN DO LINII
Zrównanie z najdalej wysuniętym operatorem.
2016/10/SGO-Zielona-8-of-18-300×243.jpg
KLIN DO KOLUMNY
Zejście za najdalej wysuniętym operatorem.
2016/10/SGO-Zielona-7-of-18-300×243.jpg
KOLUMNA DO KLINU
Rozejście na sektory.
2016/10/SGO-Zielona-9-of-18-257×300.jpg
KOLUMNA DO LINII
Zrównanie z najdalej wysuniętym operatorem.
2016/10/SGO-Zielona-10-of-18-257×300.jpg
LINIA DO KLINU
Wysunięcie z przejęciem sektorów.
2016/10/SGO-Zielona-11-of-18-300×255.jpg
LINIA DO KOLUMNY
Wysunięcie z zejściem.
2016/10/SGO-Zielona-12-of-18-300×255.jpg
VIDEO
Opracował: Ram
Schematy: MD